Turismul în regiunea Cahul oferă o experiență unică și fermecătoare, atrăgând vizitatorii cu patrimoniul său cultural bogat, peisajele pitorești și tradițiile vibrante.
Clusterul turistic VIA Cahul (Valori, Inovare, Autenticitate) a fost creat la 27 aprilie 2022 în regiunea Cahul din zona de sud a Republicii Moldova ca urmare a semnării memorandului de constituire de către 49 entități:
Scopul Clusterului este consolidarea parteneriatului regional pentru dezvoltarea sectorului de turism, asigurarea creșterii competitivității afacerilor turistice și valorificarea la scară largă a produsului turistic regional.
Documentul de planificare al clusterului este Planul de Dezvoltare pentru perioada 2022-2026.
În luna iulie 2024 Clusterul turistic VIA Cahul numără 50 membri.
Entitatea de management a Clusterului turistic VIA Cahul este Asociația Obștească ”Pro Parteneriat pentru Dezvoltare Durabilă”, care a fost înregistrată în aprilie anul 2022.
Ne propunem ca până în 2030 să devenim catalizatorul schimbărilor în regiunea Cahul, transformând zona într- o destinație turistică cunoscută, atractivă, dinamică și vizitată.
Să fim principalul actor în mobilizarea companiilor pentru crearea, valorificarea şi promovarea la scară largă a produsului turistic, asigurând creșterea competitivității afacerilor turistice din regiune.
Prin comunicare internă asigurăm schimbul efficient de informații dintre membrii clusterului.
1. Organizare evenimente destinate exclusiv membrilor clusterului
2. Utilizarea grupurilor de comunicare online (viber, FB)
3. Informarea membrilor prin intermediul site-ului
4. Matchmaking intern
5. Activități periodice de rețea și promovarea succeselor și experiențelor pozitive
Prin marketing și promovarepunem clusterul pe harta clusterelor din lume.
1. Pagina web a clusterului, cu informatii detaliate despre membrii clusterului
2. Participarea la concursurile de excelență destinate clusterelor
3. Primirea delegațiilor străine
4. Promovare în mass-media
5. Brand și logo comun
6. Implicarea în evenimente internaționale
7. Târguri și evenimente regionale
Prin cercetare-dezvoltare-inovare asigurăm aplicarea inovațiilor.
1. Informarea membrilor privind posibilitățile de finanțare existente
2. Medierea creării de parteneriate dintre membrii clusterului cu instituții de cercetare-dezvoltare-inovare
3. Participarea în proiecte de inovare
4. Suport în dezvoltarea de produse, servicii, tehnologii comune pentru membrii clusterului
5. Asisitență și intermediere în generarea de patente si licente
Prin dezvoltarea afacerilor ajutăm membrii clusterului în identificarea de piețe și clienți noi.
1. Organizarea de Matchmakinguri si evenimente de prezentare a membrilor
2. Desfășurarea workshopurilor, conferințelor sub umbrela clusterului cu prezentarea membrilor
3. Suport în scrierea de proiecte și atregere a fondurilor
4. Prezentarea membrilor la expozitii, congrese, targuri naționale și internaționale
5. Instruire si coaching
Prin dezvoltarea resurselor umane asistăm procesul de calificare a forței de muncă.
1. Organizarea de traininguri tematice la solicitarea membriilor clusterului
2. Asistență în elaborarea de curricule pentru formare profesională în domeniul ospitalității
3. Cooperare cu instituțiile de formare profesională și promovarea oportunităților la nivel local
Prin influiențare politici ne facem auzită vocea clusterului în propulsarea unor initiative legislative.
1. Reprezentarea regiunii la nivel național și internațional
2. Planificare și dezvoltare campanii naționale de advocacy
3. Contribuirea la elaborarea documentelor de politici publice în domeiul turismului
4. Consultanță și suport instituțiilor de resort în dezvoltarea documentelor strategice
5. Cooperare cu alte clustere din țară pentru promovarea unor initiative la nivel național
Prin internaționalizare creștem vizibilitatea clusterului.
1. Participarea clusterului la evenimente internationale (târguri, festivaluri, conferinte…)
2. Website
3. Producere materiale promoționale (ghid turistic al regiunii Cahul – în Ro și Eng)
4. Vizite de networking, business travel, evenimente de matchmaking
5. Strategii de internationalizare
6. Participare în proiecte internaționale
7. Alte acțiuni